Monday, 11 May 2015



OATNUT CHOCHIP COOKIES

Okeylah sementara tunggu encik asben melayan running man, mehla kita share sedas resepi cookies ni..
Rupa memang tak hensem..
Tapi bagi yang taste dia ala-ala Kanye West mesti rase gojes sangat cookies ni..

Serius wooooo senang gilerr je resepi ni, takyah nak mixer ke ape..
Godak guna tangan je..
Ade jugak senam untuk mengurangkan kegedeberan babat lengan kan?
Bahan pon tak susah and pelik..
Sebenarnya ni campak je apa dalam fridge, baki kacangla, baki choc chipla.
And tadaaaa jadikla dia..


OATNUT CHOCHIP COOKIES 

Bahan-bahan A(diayak together-gether):

130g tepung gandum
30g tepung jagung
20g serbuk koko
1/2 sk baking powder
1/2 sk garam

Bahan-bahan lain:
90g oat
100g kacang(sukati)
100g chocchip
200g mentega/butter
120g brown sugar (nak ganti gula castor pon tak dosa, kurang kick jela rase dia and aku opkos kurangkan sukatan)
1 biji telur gred A
Sikit vanila

Cara buat:
(Awal-awal mesti kena preheat oven, 160c)

1, Pukul mentega dengan gula (aku kurangkan ke 100g je) kejap, then boh telo and vanila. Kejap je, dalam 5min kot... Guna senduk kayu ke, senduk ape-ape jela yang ada..Jangan kau guna sudip besi sudahhh...

2. Masukkan oat, kacang, choc chip kacau rata kejap..

3. Masukkan bahan ayak.. (kalau korang nak tau, aku punyala malas tahap dewa, salu kacau dengan tangan je raba-raba dalam tepung ade ketulan tak..hahahaaaa) Yelah, dengan budak kecik sibuk nak masuk celah ketiak tengok jugak aku menggodak tepung, tak LEJEN susah jugak tahu. Kacaula rata-rata.

4. Aku malas nak lengser mentega tak nak kasik lekat..Suka guna kertas minyak. Alas siap-siap. Kalau rajin buatla bentuk parabola ke bola-bola ke, tekan sikit dengan garpu atas dia.. Tapi as a LEJEN MAMA, aku guna sudu je, memang dia takde bentuk rasmi..

5. Bakar 160c selama 20min (Lain oven lain kerenah dia..jadik sebagai tuan, mohon memahami siti oven korang, takla rentung ke tak masak ke)

Macam biasa, kuarkan sepatutnya biar dia sejuk sikit baru alihkan..
Tapi again, as a LEJEN MAMA, aku suka makan panas-panas sikit tuhhh..
Takyahla ikut yang kengkonon lejen ni..hahahahaa
Sejukkan sikit, alihkan, betul sejuk baru masuk bekas kedap angin..(kalau sempat simpanlaaaa)
Sukatan tadi dapat 40 bijik.

Senangkan?
Tak senang?
Kalau camni tak senang jugak, terpaksala pergi beli je...kekekekke


BLOGGING FOR U, YES FOR YOU!


Wohaaaa!!!
Ini adalah my very first post for this new blog.
Puncanya sampai kena buat blog?
Kau ingat kau banyak sangat masa ke nak berblog bagai ni?

Antara main reason yang tak mampu disangkal ialah sebab setiap kali aplod pic food kat fb, ade saje yang pm mintak resepi.
Yang wasap pon adoooo...
Ade sampai yang terlepas pandang..
Mintak mahapla kengkawan, aku ade PA TERHORMAT okey..
Jangan tak tau itu, yang kegemaran dia ialah curik-curik tekan apa saje asal aku ke dapur ke toilet ke..

Jadik, kalau kat fb tu macam agak-agak terbatas aku nak menaip nak becakap semahunya.
Maka, aku rasakan inilah jalan terbaik untuk membantu kengkawan untuk dapatkan recipes dan cara-cara masaknya sekali.
Bagi yang dah expert tahap kentang, boleh masak dalam keadaan tido mengigau, mohon tutuplah mata sebab aku akan explain caranya dari bape bijik bawang kau kena guna..

Nak menaip pon laju je rasa banding kalau guna hp tuh, dengan jari yang maha gemok, taipan yang maha menyeksakan mata nak membace.. 
Mesti berbuluuuu je korang kan tengok typo aku.

To those yang suka sangat tu mintak resepi, korang taula korang sape..
Tak follow, siap aku babap sorang-sorang..
Ni pon tengah gigih bergaduh dengan Faiq sebok mama nak kek, nak kek...
So, next post jelah resepi-resepi korang tu ye..

Nanti-nanti mesti banyak lagi benda lain nak cerita..
Pasal anak, jalan and ape-ape jelah...



P/S: aku membebel tapi ikhlas tau nak bagi resepi ke apa-apa pon :)

x